nuffnang

20 January 2013

Gigi oh Gigi Kenapa Engkau Sakit??

Assalammualaikum..

 Menanggung derita akibat sakit gigi..rasa nyer setahun 2-3 kali buat rawatan pergigian..dalam buku rekod merah tu penuh dengan rawatan..tp masih lagi ada masalah sakit gigi...

 Sakit gigi nie aku anggap sakit kedua yg menyakitkan...sakit pertama tentulah sakit bersalinkan...Apa masalah nyer yer??? 6 bulan sekali mesti aku kena g dentist..Jangan ckp aku x jaga gigi ekkk...aku amat mementingkan kebersihan mulut...aummmm...

 Sejak sakit gigi nie makan x lalu...tido x lena...berak x flush...hahaha...Tadi g check ngan Doc kat Tanglin...rasanyer mau kasi cabut je...nak baiki pun rasanyer mustahil sbb gigi yang bertampal tu pecah  kemudian tepi pipi dlm mulut tu luka sbb gusi bongsu berlaga dengan pipi...aduhai...seksa nyer hidup...huhuhu...Tapi Doc buat tampalan sementara dan buat temujanji bulan dua nanti...glupppp...bertambah merana aku sbb gigi menjadi sakit akibat tampalan sementara itu...

 Sekarang nie aku macam cicak berak kapur...duduk x kena..berdiri x kena..rasa nak pang org pun ada gak...hahaha...(acah jekkk)...




Petua Kurangkan Sakit Gigi

 1) Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

3) Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.

4) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubanggigi dan tutup dengan kapas.

5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.

6) Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.

7) Sapukan getah pokok kemboja pada gigi yang sakit.

8) Sediakan ibu (garam kasar), daun senduduk dan enam keping asam keping. Semua bahan ini direbus dengan lima cawan air hingga menjadi dua cawan . Setelah itu berkumurlah dengan air rebusan ini.


Selepas membaca ini terus insaf...sambil ketap-ketap gigi...

Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)

Sebab itu, bila kita sakit maka kita perlu sentiasa ingat bahawa ada yang tersirat disebalik sakit yang datang itu. Selain daripada Allah ingin menghapuskan dosa, sakit juga adalah peringatan yang datang daripada Allah kepada kita. 

10 comments:

  1. moga rietta xterkena sakit gg...huhuhu...sangat tkut bila dgr org skit gg serba xkena...moga gg cepat sembuh yea...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal...semenjak usia meningkat nie sering sakit gigi...sbb x minum susu kot

      Delete
  2. hmm...susah hati gak bila sakit gigi ni..mmg serba x kena dibuatnya..faham2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal...antara sakit yg paling sakit..rasa nak pang org pun ada gak...hehehe

      Delete
  3. sabar kak jeemaahhh.. sabarrrr ... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah puas sabar...rasa nak cabut je gg nie

      Delete
  4. Sama la dgn saya....hr ni sakit gigi juga...rasa sgt tak selesa. Buat aoa pun semua tak jadi...tolong@@@@!!! Drpd : suteraungu87.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer ker...mmg nak ckp ngan org pun x de mood...rasa nak marah je..

      Delete
  5. siannyer... kena cepat2 buat sesuatu ni.. take care ye

    ReplyDelete